FEQIYÊ TEYRAN

FEQIYÊ TEYRAN’IN HAYATI VE ESERLERİ

Muqades Agirî

Büyük Kürt filozof ve şairlerden biri olan Feqiyê Teyran, araştırmalara  göre 1590 yılında Hakkari ilinin Miks şehrinde dünyaya gelmiştir.

1660’da 70 yaşındayken hakkın rahmetine kavuşmuştur.

Büyük üstadımız, şiirlerinde çoğu zaman, yaşadığı dönemin tarihinden söz etmektedir.

Aşağıdaki dörtlükte 70 yaşında olduğunu ve yıl olarak da (hicri takvime göre) 1041 olduğunu belirtiyor.

Mîm û Hê heftê felek çûn
Ji hîcretê dewran gelek çûn
Sal hezar û çil û yek çûn
Ev xezel anî diyar e

Feqiyê Teyran’nın gerçek ismi Muhammed’dir.  Aşağıdaki dörtlük de gerçek ismini kullanmıştır.

Gul im di destê xaran
Bi ismê Mihemed nav im.
Bilbil im di gulzaran
Ji işqê lew zerbav im.

Büyük Kürt üstadı Feqiyê Teyran, Miks beyliğindendir. Ebdal bey’in oğludur. Annesinin ismi Hizna Xan’dır ve onun da ailesi Hakkari beylerindendir. Bu özelliklerden dolayı Feqî kendisine “Mihê Bey” demektedir.

Şiirlerinde  Feqiyê Gerok, Mihemed, Miksî, Xoce, Mîr Mihê, Mîm û Hê, Feqî, Feqe, Feqê Têra û Feqiyê Teyran mahlaslarını kullanmıştır. Fakat  halk arasında en bilinen mahlası  Feqiyê Teyran’dır.

Feqî medrese öğrencilerine verilen bir isimdir. Kuşların dilinden anladığı ve onlarla konuştuğu söyleniyor. Bu yüzden de ona Feqiyê Teyran deniliyor. Feqî, doğayı seven bir şairdir. O doğa şairidir. Şiirlerini nehir ve suların ahenkli çağlayışı ve kuş cıvıltıları arasında yazmıştır. 

Büyük Kürt şairinin şiirleri felsefiktir. “Ey Av û Av” şiirinde bu derinlik göze çarpıyor.

O su ile konuştuğunda su ve yüreğini birbirine benzetiyor. 

Feqî bu şiirinde nasıl ki kendi yüreği yaradan için atıyorsa ve büyük bir heyecan ile Rabbe kavuşmayı istiyor ise suyu da kaynağına ulaşması çerçevesinde yüreğine benzetmektedir.

Aşağıdaki dörtlüklerde su ile bu muhabbetini bu derin bakış açısı ile işlemiştir.

Ey av û av, ey av û av
Ma tu bi `işq û muhbetê
Mewc û pêlan tavêy belav
Bê sekne û bê ra`hetê

Bê ra`het û bê sekne yî 
Yan `aşiqê baxwe xwe yî
Yan şubhetê qelbê me yî
Ji işqa kê natebitê

Feqiyê Teyran,  felsefesinde hakikat arayışı içerisindedir. Din, fikir ve algı konularında yoğunlaşmıştır. Bu derin kişilikli düşünürümüz, bulunduğu toplum tarafından da, “ermiş” olarak biliniyor. Kürt Halkı artık ona bir “ermiş” gözü ile bakmıştır ve saygı göstermiştir.

Bilge şairimiz Feqiyê Teyran, bildiklerini hep halk ile paylaşma gayretini göstermiştir. O etrafındaki insanlara doğru olan yolu göstermeye çalışmıştır.

FEQÎYÊ TEYRAN’IN EDEBİ TARZI FARKLIDIR

Melayê Cizîrê, Ehmedê  Xanî ve Feqiyê Teyran,  klasik kürt edebiyatının üç büyük kurucusudurlar. 

Feqiyê Teyranın şiirlerindeki tarzı, diğer bütün klasik kürt edebiyatçılarından farklıdır.

Büyük filozofumuz, kendi döneminde şiirlerini  divan şiiri dil özellikleri ile değil halk dili ile yazmıştır.

Feqî, Kürtçe kasidenin ustasıdır. Onun şiirlerinde gazel, mesnevi ve diğer şiir kalıpları yoktur.

FEQIYÊ TEYRAN HALKIN ŞAİRİDİR

Feqî, bey`lerin halka zülm etmesine karşıydı. Kendisi de bir bey ailesinden olmasına karşın, o hep kendisini halka daha yakın görmüştür.  Ağa ve bey zülümlerini, halka olan ayrımcı ve baskıcı tutumlarını hiçbir zaman kabul etmemiştir ve bu yaklaşımlara karşı mücadele vermiştir. 

Büyük Kürt filozofu Feqiyê Teyran, her zaman halkının yanındaydı. Şiirlerindeki konularda halkının sorunlarına geniş yer vermiştir.

Halkın acılarını kendi acıları gibi görmüş ve halkın mutluluğunu yine kendi mutluluğu gibi görmüştür.

Nesaxê êşan ez im

Bi kul û derdan ez im

Mecrûh ji qehran ez im

Tazî û ûryan ez im

Ê dûr ji şehran ez im

Feqiyê Teyran ez im

FEQIYÊ TEYRAN’IN ŞİİRLERİNİN KONUSU

Feqîyê Teyran şiirlerinde felsefe, tarih, edebiyat, hadis ve tasavvuftan söz eder.

Yazdıklarından da anlaşılıyor ki o iyi bir eğitim almıştır. Şairimiz Misk, Hîzan, Cizîr ve Finikê medreselerinde eğitim almıştır.

Büyük kürt yazarı Feqiyê Teyran sadece şair değildi o aynı zamanda filozoftu da. Ona göre mecaz aşk ve gerçek aşk iç içedir. Şiirlerinin konularında dini inanış, Allah, Peygamber geniş yer alır.

Miksî dibê avê we bû 

Pêxemberan aqil hebû

 Qet hewceyî pirsan nebû 

Wan dest gihabû suhbetê

SADE BİR DİL KULLANMIŞTIR

Feqîyê Teyran, diğer şairlere göre şiirleri en çok halk tarafından yayılan ünlü ve tanınmış bir şairdir.

Bunun başlıca ve en önemli nedenlerinden biri, halk diliyle şiirlerini yazmış olmasıdır.

Bu yüzden halk onun şiirlerini çok benimsemiştir.

Büyük şair, Arapça ve Farsça dillerini çok iyi bilmesine rağmen, şiirlerini Kürtçe  yazmayı tercih etmiştir.

Hêstirim barîn ji xwînê, sotim ez derdê evînê 

Kes ji min naket yeqînê, ay dilê min ay dilo 

Da’x û kovan bê hisab in, mi‘hnet û êș û ‘ezab in 

Xem ji qelbê min ve nabin, ay dilê min ay dilo

FEQIYÊ TEYRAN VE MELAYÊ CIZÎRÊ’NİN DOSTLUKLARI

Söylemlere göre Feqî, Melayê Cizîrê ’nin öğrencilerinden biriydi.

Feqî Van ilin’den  Cizîra Botan’a  Melayê Cizîrîyi ziyaret için gidermiş.  

İki büyük Kürt filozof, birbirlerine methiyelerde bulunmuşlardır. Bu methiyeler hem Melayê Cizîrê ’nin hem de Feqiyê Teyran’ın divanlarında yer almıştır.

Bu beyitlerin bir kısmı şöyledir:

Feqî     

Sela ma min heqîrî    

Sedefek divê têkin

Îro li Cizîrê

Heqe li Melê kin     

Mela

Selamên Milyaketan

Bê Hed û bê Hesab in

Şibhetê ava şetan

Li Mela li Mîm û Hê bin

Feqî            

Birîndarê işqê me  

Dûrim ji siha bihan  

Dizanim meddahê kê me   
D’hezar û yek û sehan 
Senaxwanê Melê me 
Li hemû erd û cihan  

Mela

Hindî ku digazehim

Dikêşim sebr û xîrê

Şubhetê çeng û zeh im

Hîlak in j’derba tîrê

Senaxwanê Feqeh im

Îroke di Cizîrê

Onların methiyelerinden ve beyitlerinden de anlaşılıyor ki dostlukları kuvvetli temellere dayanıyor. Feqiye Teyran,  “Qewî Îro Girya Me Tê” şiirini  Melayê Cizîrî’nin vefatından hemen sonra ona ithafen yazmıştır.

Qewî îro ze’îf im ez

Dinalim ez li wî tayê

Di burhanan dihat fal im

Tilisma wesletan nayê.

Büyük Kürt üstadları Elî Herîrî, Melayê Cizîrî û Feqiyê Teyran büyük şair, Ehmedê Xanî den önce yaşamışlardır. Ehmedê Xanî Mem û Zîn eserinde üç büyük üstadtan şöyle bahs eder.

Bi navê rûhê Melayê Cizîrî

Pê hey bikira Elî Herîrî

Dê keyfek bida Feqiyê Teyran

Heta ebed bimaye Heyran

 FEQIYÊ TEYRAN’IN ESERLERİ

 Feqiyê Teyran’nın arkasında ne kadar eser bıraktığı tam  olarak bilinmiyor fakat, Feqî iki ayrı şiirinde “iki cilt şiir” yazdığını belirtmiştir.

Şimdiye kadar bilinen eserleri bunlardır:

-Qewlê Hespê Reş

-Sîseban

-Xan Dimdim

-Qiseya Bersiyayî

-Ey Dîlberê

-Zembîlfiroş

Ey Av û Av şiiri  277 beyitten oluşur. 1989 yılında yazar Abdulreqîb Yûsiv tarafından  “El Hewadîs” yayınevinde Bağdat’ta yayımlanmıştır.

Şêxê Sen’an eseri,  Margaret Rudenko tarafından derlenmiş ve 1965 yılında, Moskova’ da yayımlanmıştır. Bu eser 313  dörtlükten oluşur.

Bersîsê ‘A’bid eseri ise 422 beyitten oluşmuştur.

BERNAMEGEH

UYARI: Yazıların izinsiz kopyalanması ve Web Sitelerinde yayınlanması kesinlikle yasaktır. Hakkınızda yasal işlemlerin başlatılabileceğini lütfen unutmayın!

AYRICA BAKIN

Can Coşkun Kimdir Hayatı

Muhabir, editör, rejisör, spiker ve yapımcı Can Coşkun, 1989 senesinde Mersin’de dünyaya geldi. İlk, orta …

error: LÜTFEN KOPYALAMAYIN OKUYUN!