CAN YEŞİLYURT KİMDİR

Can Yeşilyurt’un memleketi Burdur’dur.

Can Yeşilyurt İstanbul Teknik Üniversitesi  Türk Musikisi Devlet Konservatuarı’nda Temel Bilimler okudu.

Can Yeşilyurt, Anadolu’nun az bilinen ezgilerini “Tekelioğlu’nun Telinden” ile yeniden canlandırmaktadır.

Türkistan’da Hive ile Merv arasında yaşayan ve büyük göç dalgasına katılarak Anadolu’ya gelen Teke Oymağına ait topluluklar da bunlardandı.

Antalya’nın batısındaki dağlık kısım Fethiye’ye kadar bu oymaklara yurt olarak verilmişti.

Bu bölgeye “Teke İli” (Tekeli), valilerine ise “Teke Beyi” denilmişti.

Gelen topluluklar kendi kültürlerini de getiriyorlardı; doğal olarak Teke Oymakları da kendi kültürlerini getirdiler ve yüzyıllar boyunca da yaşattılar. 

Antalya Körfezi ile Fethiye Körfezi arasında kalan Burdur Gölü havzası ile Dalaman Çayı’nın yukarı havzası “Teke Yöresi’dir”.

Bu yörede oynanan oyunlara “Teke Oyunları”, türkülerine ise “Teke Havaları” denir ve bu oyunlar ile türküler tamamen Türkmen geleneklerini yansıtırlar.

Bu albümde Can Yeşilyurt bu kültürün zenginliğini sergilemeye çalışıyor ve bu örnekleri geleneklere uygun olarak “Üç Telli” ve “Dört Telli” adlarıyla bilinen iki çeşit sazla icra ediyor. 

Üç Telli sazlar, kucakta parmakla; Dört Telli sazlar da omuzda tezene ile icra edilirler.

Üç Telli sazlar, Çektirme, İttirme, Tokatlama, Tarama ve Dövme olarak dört icra tekniğine ayrılırlar.

Bu albümde bu sazlarla Kopuz (Avşar) Düzeni ve Zeybek Düzeni akort sistemlerinden örnekler verildi.

Form olarak ise Zeyrek, Boğaz, Teke Zortlaması, Menevşeli ve Gurbet Havaları örneklerini bulacaksınız.

Albümdeki kimi havaların da öyküleri var.

Örneğin;”Duguk (Guguk) Boğazı”; Hüseyin Karakaya’nın, üç tellisini alıp bahçelere çalmaya gittiğinde karşılaştığı duguk kuşuyla bir anda başladığı sohbetin öyküsüdür. 

O çaldıkça duguk kuşu Hüseyin’i; duguk kuşu öttükçe de Hüseyin Karakaya onu taklit eder; böylece saatlerce karşılıklı sohbet ederler. 

Çömlek Kırdıran Boğazı’nın öyküsü de aşağı yukarı aynıdır. Avşar Beyleri Karaağaç Baba yönetiminde Acıpayam Ovasında Karahüyük ve Kum Avşarı diye anılan bölgeye yerleşmişler; bu nedenle de Germiyanoğulları ile sık sık savaşa tutuşmuşlardır. 

İşte Avşar Beyleri ezgisi bu Beyler için yakılmıştır ve yaklaşık 600 yıllık bir havadır.

Bu albüm -biraz gecikmeli de olsa- uzun süren müzikal analizler sonucu ve yöresel tavrın tınısını tam olarak yansıtabilmek amacıyla büyük emek isteyen uzun hazırlık aşamalarından geçip dinleyicilerine ulaşıyor. 

Can Yeşilyurt bu albümle, doğup büyüdüğü topraklara olan borcunu bir nebze olsun ödemek; sonraki kuşaklara bu kültürel değerlerin en doğrusunu aktarmak; bir yandan da, ebediyete göçmüş o büyük ustaların anısını yaşatmak istemektedir.

Can Yeşilyurt’un “Tekelioğlu’nun Dilinden” adlı bir albümü bulunmaktadır.

Can Yeşilyurt’un Tekelioğlu’nun Dilinden adlı albümünün içeriği:

Avşar Beyleri & Zeybeği

Çömlek Kırdıran (Boğaz Havası)

Eklemedir Şu Burdur’un Dağları

Kocaoğlan Zeybeği

Yada Geceleri (Gelin Çıkartma Havası)

Dirmil Boğazı (Boğaz Havası)

Kahpe Gençlik (Gurbet Havası)

Tek Zeybek

Çanlı Boğazı (Boğaz Havası)

Pencereden Yeller Esti (Gurbet Havası)

Çörten Boğazı (Boğaz Havası)

Metelik (Zeybek Düzeni)

Çek Deveci

Duguk Boğazı (Boğaz Havası)

Yol Üstüne Sere Koymuş Hurmayı (Menevşeli)

Koca Çamın Gürlemesi (Teke Zortlatması)

Bernamegeh Türkçe

AYRICA BAKIN

Erdal Çolak’ın Tarihin Başladığı Uygarlık Kürdistan ve Kürtler kitabı

Erdal Çolak’ın Tarihin Başladığı Uygarlık Kürdistan ve Kürtler kitabı okuyucuyla buluştu

Bu kitabın önemi geçmişin saklı ve esrarengiz derinliklerinde dolaşarak tarihe ve geleceğe özelliklede Kürt halkına …

error: LÜTFEN KOPYALAMAYIN OKUYUN!