Asıl ismi Nurettin Türkkan olan ve Kul Nuri mahlasını kullanan âşık, Gümüşhane’nin Kelkit ilçesine bağlı Yenice köyünde doğdu.
Nüfus kaydında doğumu 1 Aralık 1954 tarihi olarak gösterilmesine rağmen âşık, doğumunun 1955 yılının zemheri ayında gerçekleştiğini belirtmektedir.
Kamil oğlu Sabri Türkkan ile Arif kızı Zülal Hanımın altı çocuğundan biridir.
Sırasıyla Kelkit Cumhuriyet İlkokulu, Kelkit Ortaokulu ve Gümüşhane Endüstri Meslek Lisesi Metal bölümünde öğrenim gördü.
1975 yılında Kelkit ilçesinin Çamlı köyünden Nurten Savaş ile 1976 yılında evlenen âşığın, bu evlilikten Ümmügülsüm, Turgay ve Tuncay isimlerinde üç çocuğu bulunmaktadır.
Evlendikten hemen sonra Kütahya Hava Er Eğitim Tugayında acemi er olarak askerlik görevine başladı.
Âşık, 1978 yılında Eskişehir I. Ana Jet Üssünden terhis olmuştur. (Alptekin 2003: 22).
Askerlik dönüşü 1978 yılında Erzurum Ilıca şeker fabrikasında işçi olarak işe girdi.
1980 yılında Erzincan şeker fabrikasına tayinini istedi, sekiz sene bu fabrikada çalıştıktan sonra 1988 yılında istifa etmiştir.
Erzincan’da bulunduğu yıllarda Erzincan Âşıklar Kahvesini açarak âşıklık geleneğine hizmet etmiştir.
Âşık Kul Nuri, 1993 yılında ERT’de (Erzincan Radyo Televizyon) âşıklarla ilgili program yapmaya başladı, bir sene süren bu programda âşıklık geleneğinin temsilcisi olan çok sayıda âşığı konuk etmiştir.
1995 yılında Ankara’ya göç etti.
Âşık, 1996 yılında Arifan Radyo’da program hazırlayarak programın sunuculuğunu yapmıştır.
1997 yılından 2005 yılının eylül ayına kadar Kanal A televizyonunda “Gönül Kervanı” isimli bir program hazırlayıp programı canlı olarak sunmuştur.
2006 yılında Ses TV’de, 2007 yılında Kon TV’de, 2008-2011 yılları arasında da Çay TV’de aynı mahiyet ve içerikte programlar yapmıştır.
2015 yılında TRT Avaz’da “Âşıkların Avazı” isimli 39 bölümlük bir program yapan âşık, hala Ankara’da ikamet etmektedir ve çeşitli âşık programlarına katılmaktadır. (Türkan 2017).
Âşıklık geleneğinin son yüzyıldaki önemli temsilcilerinden biri olan Kul Nuri; yazılı, sözlü ve elektronik ortamlardan faydalanmak suretiyle geniş bir dinleyici kitlesine sahiptir.
Neredeyse Türkiye’nin bütün illerini gezen âşık, Türk gurbetçilerinin yoğun olarak bulunduğu Almanya, Hollanda, Belçika, İsviçre, İtalya, Fransa ve Avusturya gibi ülkelere de gitme ve sanatını buralarda da icra etme imkanını bulmuştur.
1988 yılında Mekke, Medine ve Cidde’de düzenlenen âşık toplantısına Âşık Yaşar Reyhanî ile beraber katılmıştır, Umre vazifesini de yerine getirmiştir.
Kul Nuri, saz ve sözle ilgisini uzun kış gecelerinde köy odalarında yapılan toplantılarda dinlediği türkü, deyiş ve halk hikâyelerine bağlamakta (Sümmani, Emrah gibi), 13-14 yaşlarında saz çalmaya başladığını söylemektedir .(Aydın 2008: 9-14).
Kul Nuri’nin sanat alt yapısını içinde yetiştiği icra ortamının yanında, eserlerini okuduğunu ifade ettiği, aralarında yazılı gelenek temsilcilerinin de olduğu Yunus Emre, Erzurumlu Emrah, Sivaslı Ruhsati, Mehmet Akif Ersoy, Necip Fazıl Kısakürek gibi şairlerin oluşturduğu da görülmektedir.
Nurettin Türkkan, saz çalmayı kendi çabasıyla öğrenmiştir, “Kul Nuri” mahlasını da kendisi tercih etmiştir. (Duran 2017).
Şiir söylemeye küçük yaşlarda başladığını, ilk şiiri olan “Kelkit Ovası”nın Kelkit Çayı Gazetesi’nde yayımlandığı bilinen âşık, gördüğü bir rüyadan sonra irticalen şiir söylemeye başladığını ifade etmektedir. (Alptekin 2003: 28).
Âşığın çok sayıda şiiri ve “Mahir’in Hikâyesi” isimli halk hikâyesi de bulunmaktadır.
Çeşitli vesilelerle usta ve çağdaşı olan farklı âşıklarla bir araya gelmiştir ve karşılaşmalarda bulunmuştur.
Karşılaşma yaptığı âşıklardan bazıları şunlardır:
Abdülvahap Kocaman, Davut Sulari, Erol Ergani, Mustafa Aydın, Sefil Selimi, Şeref Taşlıova, Yaşar Reyhani, Öksüz Ozan, İlhami Demir’dir.
Kendisinin etkilediği âşıklar arasında da Tercanlı Âşık Emrah Şimşek, Şiranlı Âşık Eyüp Seyranî, Bayburtlu Âşık Süphani yer almaktadır.
Âşık Kul Nuri, geleneğin gerektirdiği biçimde sosyal ve kültürel meselelere ilgi duymuştur.
Vatan sevgisi, gurbet, çeşitli sosyal ve doğal felaketler, tabiat, aşk, din, ekonomik şartlar, tarihi kahramanlar ve siyaset gibi konular şiirlerinin ana teması olmuştur.
Âşık, koşma nazım biçimini ve daha ziyade hecenin 11’li kalıbını tercih etmiştir.
7’li, 8’li ve 15’li kalıpları daha az kullanmıştır.
Daha ziyade standart Türkiye Türkçesini kullanmaya itina gösteren âşığın dil hazinesinde Gümüşhane yöresine ait mahallî söyleyişin etkisi açıkça hissedilmektedir.
Âşık hakkında üçü lisans tezi olmak üzere beş çalışma yapılmıştır.
Kul Nuri’nin çeşitli kurumlardan aldığı ödül ve plaketleri de bulunup ayrıca çeşitli kurum ve kuruluşlara da üyelikleri bulunmaktadır. (Duran 2017).
Bernamegeh Türkçe