Woody Allen (d. 30 Kasım, Bronx, ABD), Amerikalı oyuncu, senarist, yazar, film yönetmeni ve müzisyendir.
Her iki ebeveyn de, bir elmas kesici olan baba Martin Konigsberg (25 Aralık 1900 – 13 Ocak 2001) ve annesi Nettie Cherry Konigsberg (8 Kasım 1906 – 27 Ocak 2002) Manhattan’dan büyütülmüş ve Aşağı Doğu Yakası’ndaydı .
Aile , ağırlıklı olarak Yahudilerin yaşadığı bir mahalle olan Flatbush’ta yaşıyordu .
Dedesi Alman ve Yidiş idi-Rusya ve Avusturya-Macaristan’dan gelen göçmenlerdendi.
Allen’ın ailesinde Yidiş hala İngilizce’nin yanında konuşuluyordu .
Ebeveynler Ortodoks Yahudi olmasalar da , oğullarını sekiz yıllığına bir İbrani okuluna gönderdiler.
Daha sonra Public School 99’dan ve Midwood Lisesi’nden mezun oldu,
Burada hafif kızıl lakaplı Red olarak , ilk olarak kartlardaki olağanüstü yeteneğiyle dikkatleri üzerine çekti
(Midwood Lisesi’nde bir özdeyiş “Asla kart oynama” idi). Konigsberg ile”) .
Tiyatroya , özellikle de Duffy’s Tavern ve The Great Gildersleeve gibi 1940’ların sinema ve radyo programlarına ilgi duydu .
Allen kendisini bir spor hayranı olarak tanımlıyor. Günde iki saate kadar klarnet çalardı .
Cep harçlığını tamamlamak için David O. Alber ajansı için büyük günlük gazetelerin köşe yazarlarına satılan şakalar yazmaya başladı .
Yeteneği ve kurduğu ilişkiler sayesinde kısa sürede Sid Caesar gibi eğlence yıldızları için çalışabildi .
Gösteri dünyasında 16 yaşında birinci sınıf öğrencisi olan Konigsberg, o andan itibaren ilk adının klarnetçi Woody Herman’dan ödünç alındığı “Woody Allen” sahne adını kullanmaya karar verdi .
1952’de 17 yaşındayken gerçek adını Heywood Allen olarak değiştirdi .
Caz piyanistine atıfta bulunarak ilk adı Heywood’u seçti. Eddie Haywood .
Kazançlı işine rağmen, – ailesinin iyiliği için – neredeyse hiç görülmediği New York Üniversitesi’nde bir İletişim Sanatları kursu aldı.
1956’da on yedi yaşındaki felsefe öğrencisi Harlene Rosen ile evlendi .
Genç çift Manhattan’a taşındı , Woody şaka tedarikçisinden senaristliğe yükseldi ve karısından ayrıldı.
Ed Sullivan Show , The Tonight Show ve birkaç kişi daha onu alanlar arasındaydı.
1957’de Emmy’ye aday gösterildi , müşterilerinin gölgesinden çıkıp ilk kez kamera önüne çıktı.
Bu sıralarda Harlene ile olan evliliği dağılmak üzereydi. 1969’da ona iki milyon dolarlık dava açana kadar, şimdi düzyazı şeklinde de yayınladığı şakalarının ana konusuydu .
Şimdi oyunlar yazıyor ve oynuyordu, ancak tutkusu bir stand-up komedyeni , 1950’lerin ortalarında moda olan solo bir şovmen olmaktı .
1960 yılında Duplex gece kulübünde ( Greenwich Village ) ilk performansı bir fiyaskoyla sonuçlandı.
Menajerleri onu şimdiye kadar gördükleri en kötü komedyen olarak adlandırdı, ancak onun utangaç ve beceriksiz tavrını, Allen’ın en iyi saklanan sırrı olacak kendine özgü bir tarz yaratmak için bir hileye dönüştürmeyi başardılar.
Zaman ve kesinlikle biraz çaba gerektirdi, ancak yıllar içinde Allen onu, yakın zamana kadar filmlerinin çoğunda neredeyse hiç değişmeden görünen kurgusal karakter “Woody”ye dönüştürdü.
Allen , 1965’teki ilk film yapımından önce ( What’s New, Pussy? Senaryosu ), 14 yıldır çoğunu stand-up komedyeni olarak kullandığı veya sattığı şakalar yazıyordu.
Alışılmadık entelektüel tarzı ve özel hayatına dair uydurma hikayeleriyle ulusal bir ünlü olma yolunda ilerliyordu.
Bu sıralarda 1966’da evlendiği genç aktris Louise Lasser ile tanıştı. 1971’de tekrar boşandılar, ancak Lasser Bananas (1971) ve Seks Hakkında Her Zaman Bilmek İstediğiniz Ama Sormaktan Korktuğunuz Her Şey (1972) filmlerinde daha büyük roller aldı.
1965 ile 1975 yılları arasındaki filmleri, her şeyden önce absürt dil ve görsel şakaların birleşimiyle karakterize edilir.
Allen, kendi resmi araçlarının yokluğunda, seks hakkında her zaman bilmek istediğin ama sormaya korktuğun , 1960’ların seks eğitimi filmlerinin bir pastişi gibi , hiciv yoluyla yeni bir ışık tuttuğu mevcut anlatı kavramlarını kullandı. .
Her filmin (en azından kendi ifadesine göre) yüzde elliye kadarının doğaçlama olması da onun erken dönem çalışmalarının bir özelliğidir.
Kullanılan stilistik araçların çoğu, özellikle travesti ve bazen korkunç derecede gerçeküstü içerik, 1971 , 1973 ve 1980’de kitap biçiminde yayınlanan kısa öykülerinde de bulunabilir .
1970’lerin ortalarından itibaren, filmlerindeki mizahi kısım daha dramatik, sofistike bir olay örgüsü lehine geri çekildi.
Bu süre zarfında, o zamanki partneri Diane Keaton, genellikle bir oyun partneri ve kadın başrol olarak rol aldı.
Nihayet on yılın sonlarına doğru Mia Farrow hayatına girdi ve o andan itibaren filmlerinde çok farklı rollerde yer aldı.