Antik Mezopotamya’daki tanrılar neredeyse tamamen antropomorfikti. Olağanüstü güçlere sahip oldukları düşünüldü ve genellikle muazzam fiziksel boyutta oldukları düşünüldü.
Tanrılar tipik olarak, “onları korkunç bir ihtişamla kaplayan” ve kahramanlar, krallar, devler vehatta iblisler tarafından da giyilebilen belirsiz bir madde olan melam giyerlerdi. Bir ilahın melamını görmenin insan üzerindeki etkisi, ” etin fiziksel olarak sürünmesi ” anlamına gelen bir kelime olan ni olarak tanımlanır.
Hem Sümer hem de Akad dilleri, “korku” anlamına gelen puluhtu kelimesi de dahil olmak üzere, ni hissini ifade eden birçok kelime içerir.
Tanrılar neredeyse her zaman, yedi adede kadar üst üste binmiş öküz boynuzu çiftinden oluşan, boynuzlu başlıklar takarak tasvir edilmiştir. Bazen, içlerine dikilmiş ayrıntılı dekoratif altın ve gümüş süslemeli giysiler içinde tasvir edildiler.
Eski Mezopotamyalılar tanrılarının Cennette yaşadığına, ancak bir tanrının heykelinin tanrının kendisinin fiziksel bir düzenlemesi olduğuna inanıyorlardı. Bu nedenle, kült heykellere sürekli bakım ve özen gösterildi ve onlara bakmak için bir dizi rahip görevlendirildi.
Bu rahipler heykelleri giydirir ve “yiyebilmeleri” için önlerine ziyafetler verirlerdi. Bir tanrının tapınağının , o tanrının gerçek ikamet yeri olduğuna inanılıyordu. Bazen bir ilahın kült heykeli, ilahın savaşın gelişimini izleyebilmesi için bir savaşın bulunduğu yere taşınırdı.
Genel olarak, Mezopotamya dininin tarihi dört aşamaya ayrılabilir.
İlk aşamada, MÖ dördüncü binyıldan başlayarak, tanrıların etki alanları esas olarak insanın hayatta kalması için temel ihtiyaçlara odaklandı.
MÖ üçüncü binyılda meydana gelen ikinci aşamada, ilahi hiyerarşi daha fazla yapılandı ve tanrılaştırılmış krallar panteona girmeye başladı.
Üçüncü evrede, MÖ 2. binyılda, bir kişinin taptığı tanrılar ve halkla ilişkilendirilen tanrılar daha yaygın hale geldi.
Dördüncü ve son aşamada, MÖ birinci binyılda, tanrılar belirli insan imparatorlukları ve hükümdarlarıyla yakından ilişkili hale geldi.
Yedi sayısı eski Mezopotamya kozmolojisinde son derece önemliydi. Sümer dininde , panteondaki en güçlü ve önemli tanrılara bazen “karar veren yedi tanrı” denirdi: An, Enlil, Enki, Ninhursag , Nanna , Utu ve İnanna.
Sümer mitolojisindeki birçok büyük tanrı belirli gök cisimleriyle ilişkilendirildi: İnanna’nın Venüs gezegeni olduğuna inanılıyordu, Utu’nun Güneş ve Nanna’nın Ay olduğuna inanılıyordu.
Bununla birlikte, küçük tanrılar da gezegenlerle ilişkilendirilebilirdi, örneğin Mars’a bazen Simut deniyordu ve Ninsianna, en azından bazı bağlamlarda İnanna’dan farklı bir Venüs tanrısıydı.
MEZOPOTAMYA MİTOLOJİSİNİN TANRI VE TANRIÇALARI
Aba, Akad’daki şehrin koruyucu tanrısıdır ; Akad panteonunun en önemli tanrısı
Abba (tanrı) – ” Enki ve Ninhursag ” efsanesine göre tanrıça Ninhursag tarafından yaratılan bitki tanrısı
Abba (tanrıça) – Muhtemelen Amorit kökenli , belirsiz işlevleri olan Babil tanrıçası
Abzu – dünya sularının vücut bulmuş hali, “yeraltı tatlı su okyanusu “, Enki’nin meskeni . Akad metinlerinde – Apsu ; Enuma Elish’te kişileştirilmiş bir tanrı
Abu (mitoloji) – Abba (tanrı)
Agushaya , Ishtar’ın enkarnasyonlarından biridir.
Adad , Addu – fırtına, rüzgar, gök gürültüsü, şimşek ve yağmur tanrısı. Sümer metinlerinde – İşkur
Admu muhtemelen Mari’de tapılan bir tanrıçanın adıdır.
Aya (tanrıça) – Sami tanrıçası, Şamaş’ın karısı
Aya – Ea
Azmiua – tanrıça, Ningishzida’nın karısı; muhtemelen Niazimua’nın hipostazı
Azimua, Enki’yi iyileştirmek için doğmuş sekiz tanrıdan biri olan bir Sümer tanrıçasıdır. Elin iyileşmesinden sorumluydu.
Alammus , Alammush – bir tanrı. yıldızın enkarnasyonu Mekbud (ζ İkizler)
Alla – kozmogonik mitlerden birine göre – büyük tanrılar tarafından öldürüldükten sonra kanları insanları yaratmak için kullanılan bir grup tanrı
Ama-arhus – Ana Tanrıça’nın enkarnasyonlarından biri olan Akad bereket tanrıçası
Amanki, Ama-an-ki – Ea’nın sıfatlarından biri
Amasagnul – tanrıça, Papsukkal’ın karısı
Amba – Aba
Amurru (mitoloji) – Semitik tanrı, Amorluların hamisi
Angal –
Anu – gökyüzünün tanrısıdır. Sümer metinlerinde – Bir
Annunite (zihin) – Akad savaşçı tanrıçası; genellikle Ishtar ile tanımlanır
Antum – gökyüzü tanrıçası, Anu’nun karısı
Anunna(ki) – muhtemelen eski tanrılar olan bir grup Sümer-Akad tanrısının tanımı
Anşar
Apladad – yağış tanrısı, kötü hava, Adad’ın oğlu
Aruru , Ana Tanrıça’nın enkarnasyonlarından biridir.
Asalluhi – Sümer tanrısı, daha sonra Marduk ile birleşti
Asar (u) ludu – bkz. Asalluhhi
Asarluh(x)i – Asalluhi
Asur – Aşur
Ashimbabbar – Nanna
Ashnan – Sümer tahıl tanrıçası
Ashur – eski Asur tanrısı, aynı adı taşıyan şehrin adını taşıyan, Eski Asur’un hamisi
Baba (mitoloji) , Bau – Sümer tanrıçası, Ana Tanrıça’nın enkarnasyonlarından biri
Babbar – Utu
Bel – Bel
Bel-nakbu , Ea’nın sıfatlarından biridir.
Bel-pagre – Dagon’un sıfatlarından biri, chthonic hipostaz
Bel-uznu , Ea’nın sıfatlarından biridir.
Beleth-ili – Ana Tanrıça’nın enkarnasyonlarından biri
Beleth , yüce tanrıça Akad’ın bir sıfatıdır. “Bayan”, form f. R. Bel’den ; _ çoğu zaman bu sıfat İştar tarafından giyildi (bkz. Belet-Babili, Belet-tseri, Belet-ekallim, vb.)
Belet-Babili (m) – Babil’in İştar’ı; tanrıça İştar’ın enkarnasyonlarından biri
Beletrame , Ishkhara’nın sıfatlarından biridir.
Belet-seri – Yeraltı dünyasının Babil tanrıçası, Amurru’nun karısı. Geshtinanna ile özdeşleşmiş
Belet-hatti , Mari’de saygı duyulan Belet-ekallim’in sıfatlarından biridir.
Belet-ekallim – Babil tanrıçası, tanrı Uraş’ın karısı[ kaynak belirtilmedi 937 gün ]
Belili , tanrıça Geshtinanna’nın isimlerinden biridir.
Belit, Belit – bkz. Belet
Beltum, Beltum – bkz. Beleth
Birdu – yeraltı dünyasının tanrısı, Nergal ile özdeşleştirildi
Bel , yüce tanrı Akad’ın bir sıfatıdır. “Kral”; daha sonraki zamanlarda bu isim Marduk olarak adlandırıldı; kadın versiyonu, bkz. Beleth
Ver (ayrıca Mer ) – Kuzey Mezopotamya’nın kötü hava tanrısı
Gashananna – Emesal lehçesinde tanrıça İnanna adının bir çeşidi
Geshtinanna – Sümer tanrıçası, Dumuzi’nin kız kardeşi, Ningishzida’nın karısı
Gibil – Sümer ateş tanrısı; İsmin Akad versiyonu – Girra
Girra – Akad ateş tanrısı; İsmin Sümerce versiyonu – Gibil
Gugalanna – Yeraltı dünyasıyla ilişkili Sümer tanrısı
Gugal , Ishkur’un sıfatlarından biridir.
Gunuru – Sümer tanrıçası, tanrı Damu’nun kız kardeşi
Gula – Babil şifa tanrıçası
Dagan – Semitik yağmur tanrısı; Batı Sami mitolojisinde – Dagon
Damgal – tanrıça Damkina adının varyantlarından biri
Damgalnuna – Sümer tanrıçası, dünyanın düzenlenmesine katılanlardan biri
Damkina – Sümer tanrıçası, Ana Tanrıça’nın enkarnasyonlarından biri
Damu – Sümer şifa tanrısı, Ninisina’nın oğlu
Dingirmah – Ana Tanrıça’nın enkarnasyonlarından biri
Dumuzi – Sümerlerin ölmekte olan ve yeniden dirilen doğa tanrısı
Dumuziabzu – Sümer bereket tanrıçası
Zababa – Sümer ve Akad savaşçı tanrısı; Kiş şehrinin koruyucusu
Zarpanit (zihin) – bkz. Tsarpanit
Zuen – Nanna
İgigi – muhtemelen küçük tanrılar olan bir grup Sümer-Akad tanrısının tanımı; Marduk aslen İgigi’ye aitti.
Il-Aba – bkz. Aba
İnanna , Sümer panteonunun en önemli tanrılarından biridir; karmaşık ve belirsiz işlevleri olan bir tanrıça; erken Ishtar ile birleşti
Innin , Sümer tanrıçası İnanna’nın isimlerinden biridir .
Itur-Mer, Iturmer – Babil tanrısı, muhtemelen tanrı Vera’nın ( Mera ) hipostazı; Mari şehrinin hamisi; başka bir versiyona göre – yerel yönetici hanedanının ilahi atası-eponym
Ishkur – fırtınanın Sümer tanrısı; daha sonra Akad Adad ile birleşti
İştar – Sümer-Akad panteonunun ana karakterlerinden biri olan Babil tanrıçası; ağırlıklı olarak askeri ve erotik özelliklere sahip karmaşık ikircikli işlevlere sahipti.
Akad’ın İştar’ı – İştar’ın hipostazı
Arbel’in İştar’ı – İştar’ın hipostazı; Sirius yıldızı ile özdeşleşmiş
Ashshur’un İştar’ı – İştar’ın hipostazı; Ashur’un karısı
Babil’in İştar’ı – bkz. Belet-Babili
İştar-kakkabu – Ninova İştar’ı
Ninova İştar – İştar’ın hipostazı
Ishum – Handursanga ile özdeşleşmiş Babil tanrısı
Ishkhara – Mezopotamya tanrıçası, Akrep takımyıldızının enkarnasyonu
Kaku – “Nergal ve Ereshkigal” şiirinde görünen tanrıların habercisi
Ki – dünyanın eski Sümer tanrıçası
Kişar-
Kulla – tuğla yapma süreci ile ilişkili tanrı
Kur-gal, Enlil’in sıfatlarından biridir.
Lahama, Lahamu – Lahmu ile aynı
Lahar – Sığır yetiştiriciliğinin Sümer tanrıçası
Lahmu – suyun semantiği ile ilişkili bir grup Sümer-Akad tanrısının tanımı; Enki onlardan biriydi.
Lugal-amaru , Enlil’in sıfatlarından biridir.
Magur, Nanna’nın sıfatlarından biridir.
Anne, Mami – Mamma ile aynı
Mamitu – Akad yemin tanrıçası
Mamma – Annelik fikirleriyle ilişkili Akad tanrıçası, “tanrıların ebesi”
Marduk , Babil panteonunun en büyük tanrısıdır.
Martu – Amurru
Meslamta’ea – Sümer tanrısı, daha sonra Nergal ile özdeşleştirildi
Mer, tanrı Vera adının başka bir versiyonudur.
Mummu, kaosun ilkel sularının somutlaşmış halidir; Apsu’nun hipostazlarından biri
Nabium – Naboo
Naboo – Babil yazı tanrısı
Nazi – Umun-Dara’nın eşi Ninhursang tarafından yaratılan Sümer tanrısı
Nammu – Sümer tanrıçası, Abzu’nun sularının kişileştirilmesi
Namtar – tanrıların habercisi, aynı zamanda salgın hastalık gönderen tanrı
Namshub – Asarlukhi
Nana, doğurganlık fikirleriyle ilişkili bir Sümer tanrıçasıdır.
Nanaya – İnanna’nınkine benzer androjen özelliklere ve işlevlere sahip Sümer tanrıçası
Nanibgal – Sümer tanrıçası, sarayın annesi ; tanrıça Nunbarshegunu’nun enkarnasyonlarından biri
Nanna(r) – Sümer ay tanrısı
Nanshe, su anlambilimiyle ilişkili bir Sümer tanrıçasıdır: nehirler ve kanallar
Nergal, Nerigal (b) – yeraltı dünyasının Babil tanrısı
Nidaba , tanrıça Nisaba’nın diğer adıdır .
Nikkal , Ningal ile aynı
Nin, Sümer sıfatı En , gürültünün dişil versiyonudur. “Leydi”, bir dizi tanrının (Ninlil, Nigal, Nimah, vb.) adlarının ayrılmaz bir
parçası; Akad karşılığı, bkz. Belet
Ninazu – Sümer şifa tanrısı
Ninanna, İnanna’nın adının bir çeşididir.
Ningal – Sümer tanrıçası, Nanna’nın karısı
Ningirin – Büyü uygulamasıyla ilişkili Sümer tanrıçası
Ningirsu – Sümer savaşçı tanrısı, Girsu şehrinin hamisi
Ningişzida – Yeraltı dünyasının Sümer tanrısı
Ninishina, Nin-Insina – Sümer şifa tanrıçası, Isin’in hamisi
Ninkasi – dilek yerine getiren tanrı
Ninkasi, Enki’yi iyileştirmek için doğmuş sekiz tanrıdan biri olan bir Sümer tanrıçasıdır. Ağzı iyileştirmekle görevliydi.
Ninki – tanrıça Ki adının varyantlarından biri
Ninkirutu – Sümer tanrıçası, Ninazu’nun karısı
Ninkurra – Sümer tanrıçası, dünyanın düzenlenmesine katılanlardan biri olan Enki ve Ninmu’nun kızı
Ninlil – Sümer hava tanrıçası, sürgünler, doğum; Enlil’in karısı
Ninmah – Sümer tanrıçası, Ana Tanrıça’nın enkarnasyonlarından biri
Ninmenna – Sümer tanrıçası, Ana Tanrıça’nın enkarnasyonlarından biri
Ninmesharra, İnanna’nın sıfatlarından biridir.
Ninmu – Sümer tanrıçası, dünyanın düzenine katılanlardan biri olan Enki ve Ninsikil’in kızı
Ninni(n) , Sümer tanrıçası İnanna’nın isimlerinden biridir .
Ninsianna – Sümer tanrıçası, Venüs gezegeninin kişileştirilmesi ; Ishtar ile birleşti
Ninsikila, Ninhursag tarafından yaratılan Magan’ın koruyucu tanrısıdır.
Ninsikil – Damgalnuna’nın enkarnasyonlarından biri olan Sümer tanrıçası
Ninsun – Çobanlık fikirleriyle ilişkili Sümer tanrıçası
Ninsuta, Enki’yi iyileştirmek için doğmuş sekiz tanrıdan biri olan bir Sümer tanrıçasıdır. Diş tedavisinden sorumluydu.
Nintu (r) – Ana Tanrıça’nın enkarnasyonlarından biri olan Sümer doğum tanrıçası
Ninti , Enki’yi iyileştirmek için doğmuş sekiz tanrıdan biri olan bir Sümer tanrıçasıdır. Kaburgaları iyileştirmekten sorumluydu.
Nintud , Nin-tud – Sümer tanrıçası, dünyanın düzenlenmesine katılanlardan biri
Nintull , Enki’yi iyileştirmek için doğmuş sekiz tanrıdan biri olan bir Sümer tanrıçasıdır. Çeneyi iyileştirmekle görevliydi.
Ninurta – Sümer tarım tanrısı, savaşçı, ilahi kahraman
Ninhursanga , Ninhursag – Sümer yeryüzü tanrıçası, Ana Tanrıça’nın enkarnasyonlarından biri
Ninshubur – Sümer haberci tanrısı; erkek veya kadın karakter olarak hareket etti
Nisaba – Sümer sürgün tanrıçası, karalama sanatının hamisi
Nudimmud , Enki’nin isimlerinden biridir.
Numushda – Kazallu şehrinin koruyucu tanrısı
Nunbarshegunu – Sümer tanrıçası, Ninlil’in annesi
Nungal – Sümer chthonic tanrıçası
Nugig , tanrıça İnanna’nın sıfatlarından biridir.
Nuska , Nusku ışık ve ateş tanrısıdır
Pabilsag – Sümer savaşçı tanrısı, Yay takımyıldızının kişileştirilmesi; Ninurta ile özdeşleşmiş
Papsukkal – tanrıların habercisi; Ninshubur(om) ile özdeşleşmiş
Pasagga – tanrı Handursangi’nin adının aktarılması için seçeneklerden biri
Pisangunuk – Kullab’ın koruyucu tanrısı: Uruk’un bölümleri ve Babil’in adını taşıyan mahallesi
Sabitum – tanrıça Siduru adının türevlerinden biri
Sarpanitum – Tsarpanit
Siduru – Belirsiz işlevleri olan Babil tanrıçası
Günah , Babil’in ayın tanrısıdır; Sümer metinlerinde – Nanna(r)
Mahkeme – Sümer tanrıçası, “Enlil ve Yargı” şiirinin kahramanı; Ninlil’in hipostazlarından biri
Xuen – Xing
Tammuz – Dumuzi
Tashmetum – Babil tanrıçası, Nabu’nun karısı, Oğlak takımyıldızının kişileştirilmesi
Tishpak – savaşçı tanrı
Utu – Utu
Ulmashitum – tanrıça Annunite’nin diğer adı
Umun Dara
Uraş – Dilbat’ın koruyucu tanrısı ; bazı metinlerde – tanrıça Ki, supruni Ana’nın hipostazı; diğer metinlerde, bir erkek karakter,
Ninurta’nın erken bir prototipi, daha sonra onunla özdeşleşmiş, Belet-ekallim’in kocası[ kaynak belirtilmedi 937 gün ]
Ursag – tanrıça İnanna’nın sıfatlarından biri
Usunzianna , tanrıça İnanna’nın sıfatlarından biridir.
Utu – Sümer güneş tanrısı
Uttu – Sümer bitki örtüsü tanrıçası
Ushumgalanna , Dumuzi’nin adının bir çeşididir.
Haiyashum – “Kharab veya Dunnu Theogony” şiirinde bahsedilen tanrı
Haya – Ea
Kharab – sabanın ilahi kişileşmesi; “Kharab veya Theogony Dunnu” şiirinin kahramanı
Kharkhanum , “Kharab veya Theogony Dunnu” şiirinde bahsedilen bir tanrıdır.
Handursanga , belirsiz işlevleri olan bir Sümer tanrısıdır.
Tsarpanit (zihin) – Babil tanrıçası, Marduk’un karısı.
Cirtur , Dumuzi’nin annesidir.
Shak(k)an – Sümer tanrısı, sığırların koruyucusu.
Şamaş (mitoloji) – Babil güneş tanrısı, Sümer Utu ile aynı
Shara – Sümer tanrısı, Umma şehrinin hamisi
Sharrat-Apsu , Damkina’nın sıfatlarından biridir.
Shukalletuda – “Inanna ve Shukalletuda” efsanesinin kahramanı
Shulpa’e – Sümer vahşi doğa tanrısı
Shumukan – Shakkan
Ea , Aya – Akad tanrısı, erken Sümer Enki ile birleşti
Enbilulu – Tarımsal işlevlere sahip Sümer tanrısı
En , Sümer tanrılarının bir sıfatıdır ve isimlerin ayrılmaz bir parçasıdır (çapraz başvuru Enki, Enlil, vb.), gürültü. “Efendim”,
“Efendim”; Akad tabiri Bel’e benzer ; kadın versiyonu – Ning
Enzu – bkz. Nanna
Enki – Sümer yeraltı suları tanrısı, bereket, bilgelik tanrısı, yaratıcı; Sümer panteonunun en önemli tanrılarından biri
Enkimdu – Tarımsal işlevlere sahip Sümer tanrısı
Enlil , Sümer panteonunun karmaşık işlevleri olan en önemli tanrısıdır; Rüzgar tanrısı. İsmin Akad versiyonu – Ellil
Enmesharra – chthonic tanrı
Ensag – Dilmun’un koruyucu tanrısı
Ellil , tanrı Enlil’in Akad dilindeki adıdır.
Enmesh – doğanın ilahi efendisi, yazın düzenlemesi, Enten’in kardeşi; ahırların koruyucusu, ahırlar, zengin hasatlar, şehirlerin kurucusu
Ennugi – Atrahasis mitinde Igins’in çalışmalarını yöneten gözetmen
Enten – doğanın ilahi efendisi, kışın düzenlemesi, Enmesh’in erkek kardeşi; yaban hayatı koruyucusu
Enshag , Enki’nin hastalığını hafifletmek için doğmuş sekiz tanrıdan biri olan bir Sümer tanrıçasıdır.
Ereshkigal – Yeraltı dünyasının Sümer tanrıçası
Erra – Akad savaşçı tanrısı, kavurucu sıcağın, kuraklığın ve vebanın vücut bulmuş hali
Eshkhara , tanrıça Ishkhara’nın başka bir adıdır.
Eştar , tanrıça İştar’ın diğer adıdır.
MEZOPOTAMYA MİTOLOJİSİNDE ŞEYTANLAR, RUHLAR VE DAHA KÜÇÜK TANRILAR
Alad , daha düşük bir ilah veya koruyucu ruhtur; lamassa görmek
Asag , Asakku , Ashakku – hastalık gönderen bir iblis
Galla (mitoloji) – şeytanlar, yeraltı dünyasına girişin koruyucuları
Lama , Lamma – Lamassu ile aynı
Lamassu – koruyucu işlevlere sahip daha düşük bir tanrı veya iblis
Lamashtu , çocukların ölümüne neden olan bir Babil dişi iblisidir.
Naru – Babil metinlerinde nehir sularının tanrılaştırılması
Sibittu – hem kötü hem de iyi olan bir grup Babil iblisi
Umug – koruyucu işlevlere sahip daha düşük bir tanrı veya iblis
Shedu – koruyucu işlevlere sahip daha düşük bir tanrı veya iblis
Etimmu – dinlenmeyen ruhlar; ölülerin ruhları düzgün bir şekilde gömülmedi
MEZOPOTAMYA MİTOLOJİSİNİN EFSANEVİ YARATIKLARI
Anzu (d) – efsanevi bir kuş, aslan başlı kartal şeklinde tasvir edilen bir yaratık
Zu – Anzu
Imdugud – Anzu
Enuma Elish’e göre Kingu, Tiamat’ın bir ürünü olan chthonic bir canavardır .
Labbu – Enlil tarafından insanları yok etmek için yaratılan ve Tishpak tarafından öldürülen aslan ve yılan özelliklerine sahip bir canavar
Mushhush (shu) – Marduk’un ejderhası
Neti – Ganzir Sarayı girişinin koruyucusu
Oan , Berossus’un eserinde temsil edilen yarı balık, yarı insan kültürel bir kahramandır; açıkçası Adapa’nın hipostazı
Sagburru – çiftlik hayvanlarına saldıran yırtıcı bir yaratık; “Enmerkar ve Ensukhkeshdanna” şiirinde görünür
Tiamat chthonic bir yaratıktır , ilkel okyanusun kadın kişileşmesi – her şeyin doğduğu tuzlu suların kaosu (tanrılar dahil)
Umal , Umul – insanın yaratılışı temasıyla ilişkili, yeni doğmuş bir çocuğun görünümüne sahip efsanevi bir yaratık; “Enki ve Ninmah” efsanesinde yer aldı
Shaltu – “Agushaya İlahisi” nde İştar’ın efsanevi rakibi
Huwawa , Humbaba – canavar veya dev, Gılgamış ve Enkidu’nun rakibi
MEZOPOTAMYA MİTOLOJİSİNİN KAHRAMANLARI
Agga – “Gılgamış ve Agga” şiirinin kahramanı olan Kiş hanedanının son kralı
Adapa – Yedi Bilge Adam’dan biri, aynı adlı efsanenin kahramanı
Atrahasis – “Atrahasis Efsanesi” nin kahramanı; adaçayı ve kültür kahramanı , ilk insanlardan biri
Bilulu , “İnanna ve Bilulu” şiirindeki bir karakterdir.
Bilgames , Gılgamış’ın Sümerce versiyonudur.
Gılgamış – Erken hanedanlık döneminin Sümer hükümdarı; Akad destanının kahramanı ” On the Seen All ”
Girgirre – Bilulu’nun oğlu “İnanna ve Bilulu” şiirinin karakteri
Ziusudra – Tufandan kurtulan ve ölümsüzlük kazanan bir kahraman; muhtemelen İncil’deki Nuh’un bir prototipi
Lugalbanda – Sonunda destansı bir kahraman haline gelen erken hanedanlık döneminin Sümer hükümdarı yedi bilge adam
Urshanabi – “Her Şeyi Görmek Hakkında” destanında ölüler nehri boyunca bir taşıyıcı
Utnapishtim – kahraman Ziusudra adının Akad versiyonu
Enkidu – arketipsel “vahşi” kahraman, Gılgamış’ın ortağı
Enmerkar – Erken hanedanlık döneminin Sümer hükümdarı, sonunda destansı bir kahraman oldu
Ensukhkeshdanna – Aratta Hükümdarı, Enmerkar’ın rakibi
Etana – “doğum bitkisini” almak için gökyüzüne uçan efsanevi Kish hükümdarı
DİĞERLERİ
Abzu – dünya sularının vücut bulmuş hali, “yeraltı tatlı su okyanusu”, Enki’nin meskeni . Akad metinlerinde – Apsu ; Enuma Elish’te kişileştirilmiş bir tanrı
Arali , Dumuzi’nin koyun güttüğü Bad Tibira ve Uruk şehirleri arasında bir çöl bozkırıdır ; aynı zamanda yeraltı dünyasının bir epiteti
Aratta – Sümer efsanelerinden bir ülke, “yedi parıldayan dağın” arkasında yer alır.
Ganzir – yeraltı dünyasının sarayı, chthonic tanrıların koltuğu
Dilmun – Sümer mitolojisinde kutsanmışlar adası
Ben – ilahi yasalar, reçeteler, dünyanın fikirleri
Tufan , Sümer-Akad mitolojisinde küresel bir seldir; İncil mitinin altında yatar veya rezonansa girer
Kutsal evlilik , Mezopotamya geleneğinde, bir kralın veya yüksek rahibin bir tanrıyla evliliğini simüle eden önemli bir ritüeldir.
Ebeh , Ebih – bir dizi Sümer-Akad şiirinde geçen bir ülke veya dağ.
Kaynaklar:
1-Ackerman, Susan (2005), When Heroes Love: The Ambiguity of Eros in the Stories of Gilgamesh and David, New York City, New York: Columbia University Press.
2-Ackerman, Susan (2006) [1989], Day, Peggy Lynne (ed.), Gender and Difference in Ancient Israel, Minneapolis, Minnesota: Fortress Press.
3-Andrade, Nathanael J. (2013), Syrian Identity in the Greco-Roman World, Cambridge, England: Cambridge University Press.
4-James, Peter; Van der Sluijs, Marius Anthony (2008), “Ziggurats, Colors, and Planets: Rawlinson Revisited”, Journal of Cuneiform Studies, The American Schools of Oriental Research.
5-Clay, Albert Tobias (2006) [1923], The Origin of Biblical Traditions: Hebrew Legends in Babylonia and Israel, Eugene, Oregon: Wipf & Stock Publishers.
6-Dalley, Stephanie (1989), Myths from Mesopotamia: Creation, the Flood, Gilgamesh, and Others, Oxford, England: Oxford University Press.
7-Jordan, Michael (2002) [1993], Encyclopedia of Gods, London, England: Kyle Cathie Limited.
8-Kramer, Samuel Noah (1963), The Sumerians: Their History, Culture, and Character, Chicago, Illinois: University of Chicago Press.
Bernamegeh Türkçe
UYARI: Yazıların izinsiz kopyalanması ve Web Sitelerinde yayınlanması kesinlikle yasaktır. Hakkınızda yasal işlemlerin başlatılabileceğini lütfen unutmayın!