GİRİŞ
Erra (bazen Irra olarak da adlandırılır ), MÖ sekizinci yüzyılın bir ‘ epos’undan bilinen bir Akad veba tanrısıdır. Erra, siyasi karışıklık dönemlerinden sorumlu olan kargaşa ve veba tanrısıdır. Bir noktada Nergal’e asimile edildi.
Şiir bir çağrı ile açılır. Tanrı Erra eşiyle (ana tanrıça Mami ile değil Mamītum ile özdeşleşmiştir ) düzensiz bir şekilde uyuyordur , ancak danışmanı Išum ve cennetin oğulları olan Yedi ( Sibitti veya Sebetti ) tarafından uyandırılır.
Sibitti, Erra’yı insanlığın yıkımına öncülük etmeye çağırıyor. Išum, Erra’nın uyandıran şiddetini yatıştırmaya çalışır, ama boşuna. Yabancı halklar Babil’i işgal eder, ancak veba tarafından yıkılır. Babil’in hamisi Marduk bile bir süreliğine tahtını Erra’ya bırakır. Tablet II ve III, Erra ve Išum arasındaki bir tartışma ile meşgul. Erra Babylon, Sippar , Uruk , Dūr-Kurigalzu ve Dēr’de savaşa gider. Doğrular ve adaletsizler aynı şekilde öldürülür. Erra, Išum’a Babil’in düşmanlarını yenerek işi tamamlamasını emreder. Sonra tanrı, korkunç Yedi ile Emeslam’daki kendi koltuğuna çekilir ve insanlık kurtulur.
ERRA DESTANI
Bu destanın MÖ 9-8. yüzyıllarda derlendiği düşünülmektedir. Destan, eskiden zengin ve ünlü bir şehir olan Babil’in neden tanrılar tarafından terkedildiğini ve düşmanlar tarafından işgal edilerek, perişan bir hale geldiğini açıklamaya çalışmaktadır.
Tanrılarıların savaşçısı Erra – Nergal diye de geçer- evinde oturmaktadır, ancak kalbi savaş arzusu ile doludur. Fakat Erra bu savaş arzusunu gerçekleştirememektedir.
Erra’nın silahları, Erra’yı sürekli savaşa davet etmektedirler. Sonunda kararını veren Erra, veziri İşum’a kararını açıklar; Marduk’a karşı savaşacaktır.
Erra, Marduk’un Babil’deki tapınağına, Esagila’ya gider. Marduk’a süslü elbiselerinin kirli olduğunu ve tacının karardığını söyler. Merduk bunlarla uğraşırken o da yerleri ve gökleri yönetecektir. Ancak Marduk’un okluğunda Babil harabeye döner. Isum, Erra’nın fikrini değiştirmeye çalışır. Babil’den sonra Şippar, Uruk ve Dir de savaşa girerler.
Erra ancak savaşlarla rahatlamaktadır. En sonunda Isım Erra’yı, bütün insanlar ölürse kimsenin ona hizmet edemeyeceğini söyleyerek ikna eder. Erra da Kutka’daki tapınağına çekilir ve böylece ortalık sakinleşir.
Bu mit, savaşlara ve Babil’in yıkımına neden aramaya çalışırken ilginç bir mortif de barındırmaktadır. Bu efsanede Marduk , kudretli bir tanrı olarak değil, daha zavalı ve saf bir tanrı olarak gösterilmiştir.
KAYNAKLAR:
mitolojik.tripod.com.
stringfixer.com.
BERNAMEGEH
UYARI: Yazıların izinsiz kopyalanması ve Web Sitelerinde yayınlanması kesinlikle yasaktır. Hakkınızda yasal işlemlerin başlatılabileceğini lütfen unutmayın!